Kijken naar de Heer – Jos Douma. Een heer-lijk boek!

Kijken naar de Heer!

In zijn nieuwe boek “Kijken naar de Heer” nodigt Jos Douma de lezer uit om de schoonheid en de luister van Jezus Christus te zien en te ontdekken.  Dit met als uitgangspunt de visionaire tekst uit de tweede brief van Paulus aan de Korintiërs hoofdstuk 3 vers 18. “Wij allen die  met onbedekt gezicht de luister van de Heer aanschouwen, zullen meer en meer door de Geest van de Heer naar de luister van dat beeld worden veranderd.” Het gaat hierbij niet slechts om vrijblijvend genieten of kijken naar iets moois is maar hier wordt de sleutel tot een geestelijk veranderingsproces beschreven.
In een drietal hoofdstukken neemt de schrijver je mee langs de volgende thema’s:

1.Oh, wat mooi! – Over de schoonheid van Jezus.

Bij het lezen van dit hoofdstuk moest ik denken aan de uitspraak van Dostojevski: “Alleen schoonheid kan de wereld redden”. Dit boekje heeft mij letterlijk de ogen geopend. Naast waarheid en goedheid is schoonheid van grote waarde.

2.Kijk, kijk! – Hoe we met een onbedekt gezicht mogen aanschouwen.

Het geloof is zeker uit het gehoor. Maar niet alleen uit het gehoor. De schrijver laat op overtuigende wijze ons het belang van het kijken, het aanschouwen zien. Hij schildert met woorden een prachtig vergezicht. En laat aan de hand verschillende passages uit de bijbel zien hoe belangrijk dit kijken is. Het is goed om in een tijd waarin de beeldcultuur zo sterk een appel op ons doet, te benadrukken dat naast het luisteren ook het aanschouwen een weg van geloof is. En niet alleen een weg van geloof maar tevens een weg van verandering. Want wij zullen worden veranderd naar de luister van dat beeld. Al kijkend veranderen wij.

3. Een ware metamorfose. Over verandering van binnenuit. Hoe verandering een genadig, geestelijk en geduldig proces is.

In een cultuur waar verandering gestuurd en gemanaged moet worden, voorspelbaar en beheersbaar moet zijn. Waar veranderingdoelen gepland en in tijdsschema’s gezet worden is de metamorfose benadering een verademing. Het gaat hier niet over een technisch, maakbaar proces maar een natuurlijk veranderingsproces waarbij we als gelovige(n) langzaam maar zeker zullen worden veranderd en steeds meer zullen lijken op Jezus.

Kijken naar de Heer, is een heer-lijk boek dat mij als lezer (in) zicht heeft gegeven in de heerlijkheid van God. Ik kan me voorstellen dat dit toegankelijke boekje goed te gebruiken is voor persoonlijke meditatie en studie en tevens goed te gebruiken is in gemeentekringen. Ook kan ik het als hulpverlener en coach mensen van harte aanbevelen. Kortom #3vers18: een schitterende beweging!

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

2 reacties op Kijken naar de Heer – Jos Douma. Een heer-lijk boek!

  1. Wieger van der Schaaf zegt:

    Geachte heer Renkema,
    Hartelijk dank voor uw positieve reactie op het boek van Jos Douma. Het lijkt me fantastisch om het boek te kopen. Het is met name “schoonheid” wat me aanspreekt in de boekbeschrijving. Het verblijd me zeer. Wellicht is dat ook de reden dat het opzien naar God de Vader, Zoon en Geest me zo goed doet. Ik kan dan alleen maar genieten van Zijn luister, het gewicht van God. Zijn heiligheid is niet beangstigend, maar trekt mij juist omhoog. Het is genieten! Ik heb het zo nodig in een tijd waar de wereldse zaken me dikwijls naar de keel dreigen te grijpen. Zijn schoonheid doet me LEVEN!

  2. Pingback: Kleine Christussen. Geestelijke vernieuwing volgens 3vers18 « Jos Douma

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s